Thursday 13 December 2012

SABAH




Ranau

Poring Hot Spring (PHS)


A visit to Kinabalu Park will never be perfect without swinging by Poring Hot Springs. Situated 40 kilometers (25 miles) slightly northeast from the Parks HQ, Poring is located in the lowlands—a contrast to the Parks HQ. De-stress and soak away the sores and aches of your muscles in the spring’s hot sulphuric minerals, deemed to have healing properties and very popular among the locals.

Other than the natural hot spring main attraction at Poring Hot Springs, there are also other interesting areas in the park to be visited such as the butterfly farm, the Poring Orchid Conservation Centre, the tropical garden, the Poring canopy walkway, and the Rafflesia flower site.

Butterfly Farm
Poring Hot Spring’s butterfly farm is in fact the first butterfly farm in Borneo. It features a garden, nursery and hatchery for education, research and preservation purposes.
Poring Orchid Conservation Centre
This centre houses the largest collection of Sabah orchids as well as rare endemic orchids. Some 1, 200 species of orchids are available at this centre.

Tropical Gardens
Get a glimpse of mousedeers and deers frolicking in the garden with the company of vividly coloured birds in the aviary.

Poring Canopy Walkway
This canopy walkway is a must visit for anyone who ever sets foot in Poring Hot Springs. Take a stroll amidst the lush canopy of the Menggaris tree—king of the forest—the walkway is 157.8 meters long and 41 meters high.
The Rafflesia flower, the world’s largest flower, the Rafflesia, doesn’t come around very often. Luckily, in Sabah, we have the largest concentration of Rafflesia population. This rare and exotic flower takes up to 15 months to bud, yet only lasts 7 days in bloom. The park will post a notice to announce a blooming or budding Rafflesia flower.
Poring Hot Springs is open daily from 7am to 6pm.


Kudat

The Tip of Borneo - Tanjung Simpang Mengayau


This dramatic headland is situated in the northern-most tip of BORNEOthe third largest island in the world, after Greenland and New Guinea. It is located in the Kudat Peninsula, about three and a half hours (or 215 kilometres) drive from Kota Kinabalu City.

Simpang Mengayau means 'lingering junction' as it is here that the South China Sea lingers and meets the Sulu Seas flowing from the east ... Enjoy the stunning view. The sunsets and full moons are just beautiful .

The Pulau Kalampunian lighthouse is a reminder of treacherous coastline and past shipwrecks. On the left is the beautiful beach of Pantai Kalampunian.
It's a lovely easy stroll to the flagpole, the Globe and the rocky outcrop that forms the "Tip of Borneo".
Facilities:
There is a cafe, souvenir shop and washrooms.
Admission is free.
Getting there (from Kota Kinabalu)

You can go by taxi, self-drive or with a tour agent. Four-wheel drives and saloon cars with permits are stationed near the Indian Restaurant opposite the Health Clinic in Kampung Air. Four-wheel drives can take between 7-8 passengers at RM20.00 - RM25.00 per pax return, while saloon cars take up to 4 passengers and charge RM240.00 for a return trip to Simpang Mengayau. Check with the 
Car Rental
 services for their charges.




Sandakan

Labuk Bay Proboscis Monkey Sanctuary

In the centre of the mangrove forests of Semawang is the Labuk Bay Proboscis Monkey Sanctuary, where you can see Borneo's indigenous proboscis monkeys. This privately-owned sanctuary located within an oil palm estate gives you the chance to observe these animals up close and personal.

The remarkable males sport big dangling noses, reddish flat-top hairstyles, white tails and markings, and pot bellies. The females on the other hand, are much smaller and have up-turned noses.
Take a night tour for a chance to see wild boars, flying squirrels, fireflies and crocodiles. The sanctuary also has a lodge with aircondtioned twin or double rooms, family chalet and dormitaries for those who wish to stay overnight.

Getting There
Travel along Jalan Labuk (heading towards Kota Kinabalu) and turn off at the SPS 3 junction at Mile 19 (adjacent to Consolidated Sabah Farms). From here, the sanctuary is a 15km further along the road.
The sanctuary also provides transfers, daytrips and overnight stays. You can also go through a local tour operator.
Hours / Feeding times
Platform A : 09:30am & 02:30pm Daily
Platform B : 11:30am & 04.30pm Daily





W.P LABUAN



Taman Damai Labuan

 Dibina sebagai taman peringatan dan penolakan terhadap kengerian perang. Ia terdiri daripada tugu peringatan yang dikelilingi oleh taman-taman yang indah dan tiang-tiang.

Pada 9 September 1945, Jepun secara rasmi menyerah Labuan kepada Australia. Komander Angkatan Darat ke-37 Jepun, Leftenan Jeneral Masao Baba diterbangkan ke tepi pantai Layang-Layangan di K154C Tachikawa (Hickory). Dan dalam sebuah pondok kayu kecil di bawah naungan pohon kelapa kira-kira 50 meter di Selatan-barat Pusat Penyerahan, upacara menandatangani serah terima ini di langsungkan.

Dia menyerahkan pedangnya secara rasmi kepada Mejar Jeneral George Wootten, pegawai pemerintah Division ke-9 Australia, di saksikan oleh Kapten Kumpulan C.W Pearce dan Ketua Skuadron J.S St Heap daripada Royal Australian Air Force (RAAF) di Sydney, Australia.

Berdekatan dengannya, terdapat kem-kem yang ditubuhkan untuk perbicaraan para pegawai dan askar Jepun terhadap kekejaman tahanan perang di kem-kem POW di Sabah dan Sarawak. Perbicaraan Perang di Layang-Layangan adalah yang pertama di Asia Tenggara, yang dipimpin oleh Leftenan L.J Morshead daripada Komander Kor Pertama Australia. Seterusnya, Labuan menukar nama awalnya daripada nama Pulau Maida, dan ditempatkan di bawah Pentadbiran Tentera Inggeris.

Bagi menunjukkan bahawa mereka benar-benar meminta maaf daripada kesusahan yang di sebabkan oleh nenek moyang mereka, Jepun memutuskan untuk membina Taman Keamanan di sebelah Pusat Penyerahan. Taman Damai ini juga sebagai peringatan kepada orang-orang yang telah mengorbankan nyawa mereka di Borneo semasa Perang Dunia II. Ini juga merupakan kenang-kenangan daripada persahabatan antara Malaysia dan Jepun, dan janji keamanan dan keharmonian untuk semua umat manusia yang kekejaman perang seperti ini tidak akan berlaku lagi di masa depan.

Taman Damai ini dibiayai Japan Shipbuilding Industry Foundation, yang diketuai oleh Ryoishi Sasagawa, dan juga oleh keluarga mangsa dan kawan-kawan mereka daripada beberapa syarikat industri. Pada 14 April 1984, Mitsunori Ueki daripada South Pasifik Memorial Association Incorporation di Jepun menyerahkan Taman Damai secara istiadat kepada Ketua Menteri Sabah, Datuk Harris Salleh. Hingga ke hari ini, pembiayaan masih datang dari Jepun untuk menjaga TamanDamai  ini dalam keadaan baik.

Dengan perairan yang tenang di bawah jambatan melengkung dan sekitar gazebo yang teduh, berdirinya tugu dengan dua dinding melengkung yang menjadi pusat perhatian di Taman Damai ini. Di pintu masuk taman ini didirikan kepingan batu, dan di atasnya diukir dengan jelas untuk ingatan sampai ke akhir zaman - "Damai adalah yang terbaik".

Ya, damai akhirnya di Pulau Labuan.








Taman Burung Labuan 






Terletak berdekatan dengan Chimney di Tanjung Kubong. Ia mempunyai tiga sangkar berbentuk kubah besar dikelilingi pelandskapan yang indah. Taman ini merupakan rumah bagi kebanyakan spesies burung-burung Borneo yang ditemui oleh pemerhati burung. Terdapat perancangan bagi mengumpul sebahagian daripada 580 spesies burung yang didapati di habitat-habitat Borneo yang pelbagai, daripada bakau di sepanjang pantai ke hutan dalam gunung-ganang.

Pemerhatian burung boleh dilakukan tanpa sebarang peralatan kecuali buku nota, untuk menukilkan pemerhatian anda, dan binokular di taman ini. Bantuan bagi mengenal pasti burung-burung boleh didapati dari pihak pengurusan taman. 

Yuran Kemasukan:
-->Dewasa - RM 3
-->Kanak-kanak (dibawah umur 6 tahun) - Free
-->Pelajar/Warga Emas - RM 2
-->Pelancong - RM 5
**Nota : Taman Burung Labuan dibuka setiap hari KECUALI pada hari Jumaat





Muzium Labuan


Merupakan muzium ketiga yang didirikan oleh Jabatan Muzium dan Zaman Kuno di Wilayah Persekutuan Labuan. Ia dibuka pada Oktober 2004.

Bangunan muzium adalah seni bina dua tingkat dalam rekaan penjajahan sebelum perang. Tingkat bawahnya adalah didedikasikan untuk pameran bersejarah merangkumi era pra-sejarah Labuan, kesultanan Brunei, zaman kolonial British, Perang Dunia Kedua, Kemerdekaan, perisytiharan Labuan sebagai satu wilayah persekutuan sehingga penubuhan Perbadanan Labuan. Manakala pameran tingkat atasnya mempamerkan pulau sosiobudaya dan evolusi ekonominya bagi enam kaum utama yakni Melayu Brunei Darussalam, Kedayan, Cina, Kadazandusun, India dan Sikh.

Muzium ini dipersembahkan dengan baik dengan panel grafik, kios maklumat, pengesan-pengesan, bunyi dan cahaya bergerak, dan sistem-sistem paparan lain. Barang-barang pameran itu termasuk alatan muzik, barangan kewangan, senjata api, aksesori perkahwinan, kostum-kostum dan artifak dikutip dari sebelum era pra-sejarah, zaman kolonial British, Perang Dunia Kedua dan zaman kemerdekaan.

Muzium Labuan terletak sesuai di tengah-tengah bandar Labuan. Ia merupakan lawatan yang harus dilakukan bagi sesiapa yang berharap untuk mengambil satu lawatan ringkas pulau yang kaya dengan sejarah dan budaya.










No comments:

Post a Comment