Sunday 16 December 2012

TERENGGANU

TERENGGANU



AIR TERJUN SEKAYU

AIR TERJUN SEKAYU terletak di Hutan Lipur Sekayu di Kuala Berang Terengganu. Air terjun ini terletak kira-kira 22 kilometer dari pekan Ajil dan 16 kilometer dari pekan Kuala Berang. Terdapat 3 tingkat air terjun di sini yang membentuk kolam-kolam mandi yang menarik.

                                 

Terdapat juga kemudahan rekreasi di Air Terjun Sekayu ini seperti tapak perkhemahan, taman permainan kanak-kanak, pondok rehat, dan juga surau. Selain itu, bagi mereka yang sukakan aktiviti lasak, bolehlah berjalan di dalam hutan (jungle trekking) melalui jalan yang telah ditetapkan.
 
 
 
                                   
RANTAU ABANG

Rantau Abang adalah tempat penyu bertelur. Biasanya pada bulan April hingga Ogos adalah musim bertelur di Rantau Abang. Penyu akan mendarat pada waktu tengah malam sehingga pagi. Pantai sepanjang 3 km menjadi pilihan penyu mendarat kerana dikatakan di pantai ini mempunyai ibu penyu.  
Di tepi pantai ini terdapat kawasan penetasan telur penyu. Telur penyu yang dikutip akan ditanam dalam pasir tujuan kajian dan pemeliaharan supaya tidak mati dimakan burung. Telur ini akan diram selama 60 hari.
 Di sebelah pusat penetasan terdapat takungan pembiakan penyu. Anak-anak penyu yang baru lahir akan diletakan dalam takungan air. Di sini pihak Pusat Penyu & Ekosistem Marin (TUMEC) membuat kajian tentang habitat dan pemuliaharaan dari pupus.
Anda dapat melihat penyu agar, karah dan lipas sedang berenang dalam takungan air. Pada tahun 1980 an pantai ini menerima kunjungan penyu belimbing sebayak 800 ekor. Penyu belimbing merupa spesis penyu terbesar seberat 1.5 tan dan mampu bertelur 60-120 biji. Keanehan penyu ialah apabila bertelur air mata akan keluar dan penyu ini sanggup datang beribu-ribu batu seperti dari Amerika semata-mata untuk bertelur di Rantau Abang.
MASJID KRISTAL
 
 
   Ia dikatakan adalah antara masjid yang tercantik di Malaysia kerana keunikannya dibina daripada kaca dan keluli bermutu tinggi malah masjid ini lengkap dengan segala prasarana yang berteknologi tinggi dan liputan WIFI untuk memudahkan pengunjung untuk mengakses internet.
Kebanyakkan pengunjung yang datang ke sini pastinya mengagumi keindahan masjid kristal ini. Bila masjid ini terkena sinaran pancaran matahari, masjid ini berubah warna kekuningan yang berkilau-kilauan. Lebih indah juga bila dilihat pada waktu malam.Cahaya terang-benderang menghiasi masjid ini dan berwarna biru ..Masjid yang siap dibangunkan pada tahun 2008 ini terletak di Pulau Wan Man.
   Kedudukannya juga terletak berhampiran dengan Muzium negeri Terengganu dan di tengah-tengah Bandaraya Kuala Terengganu iaitu kira-kira 10 minit perjalanan dari bandaraya Kuala Terengganu. Oleh itu, ia adalah satu destinasi wajib bila anda melancong ke Terengganu. Bukan sekadar untuk melihat keindahannya dan melakar kenangan disini tetapi juga digalakkan menunaikan solat di masjid ini bagi umat islam.




                                    
                                                  









                                                                                                                                    

No comments:

Post a Comment